VENEPÄÄLLIKKÖ 2020 -kurssi

Aika: 25.2.2020 klo 18:00
Paikka: Espoon Pursiseura (EPS), Nuottatie 19, Nuottaniemi

VENEPÄÄLLIKKÖ 2020

Paikka: Espoon Pursiseura (EPS), Nuottatie 19, Nuottaniemi N 60º 08,6' E 24º 44,2'

Aika: 25.2.- 31.3. Kurssi järjestetään kuutena peräkkäisenä tiistai-iltana kello 18.00 - 21.00.

Vastaava kouluttaja: Ari Aronniemi

Kurssi on Suomen Purjehdus ja Veneily ry:n koulutusohjelman mukainen venepäällikkökurssi ja se on osa Espoon Merikoulun ohjelmaa eli LLV:n, KLV:n, SVK:n, EMK:n ja EPS:n koulutusyhteistyötä.

Venepäällikkökurssin hyväksytystä suorituksesta voi anoa kansainvälisen huviveneen kuljettajankirjaa.

Kurssille osallistumisen edellytyksenä on veneilykokemus useammalta vuodelta ja lisäksi edellytämme jonkin seuraavan kurssin suoritusta:

• SPV:n veneilijä tai
  • Navigaatioliiton saaristo- tai rannikkolaivuri tai
  • Navigoinnin opettajien Navigointi 1 tai
  • muu vastaava kurssi

Kurssin tavoite:

Venepäällikkökurssi on suunnattu vastaamaan vaatimuksia, joiden hallinta oikeuttaa hakemaan Kansainvälistä huviveneenkuljettajankirjaa. Päällikkökurssi antaa teoria- ja sääntötuntemuksen ulkomerellä ja kansainvälisillä vesillä tarvittavaan veneilyyn, sisältäen vuorovesialueet. Kurssilla korostetaan erityisesti venepäällikön vastuiden ymmärtämistä, huomioiden uusi 1.6.2020 voimaan tuleva vesiliikennelaki.

Kurssi aineisto on uudistunut vuonna 2019 ja kurssikirjana käytämme uutta Navigointi 2 kirjaa. Navigointi kirjassa on osia, jotka soveltuvat hyvin itseopiskeluun ja siksi oletamme, että kirjaan on tutustuttu ennen kurssin alkua. Kurssille ilmoittautunut ja kurssimaksun suorittanut voi noutaa kurssikirjat Espoon Pursiseuran klubitalolta tammikuussa myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana. Kurssikirjat sisältyvät kurssin hintaan.

Sisältö keskittyy venepäällikkyyden edellyttämiin tietoihin ja taitoihin sekä veneilyyn ulkomailla erityisesti vuorovesialueilla. Kurssi täyttää kansainvälisen huviveneenkuljettajan vaatimuksen (TRAFICOM) ja kurssin suorittanut voi hakea kansainvälisen huviveneenkuljettajankirjaa. Kurssin teoriaosuus pidetään kuutena arki-iltana. Kurssiin kuuluu teoriaosuuden tutkinnon lisäksi käytännön taidon näyttö keväällä jäiden lähdettyä. Se suoritetaan kunkin oman seuran kouluttajien toimesta erikseen sovittavana aikana. Tutkinnon suorittamiseen on kaksi mahdollista päivää, joiden ajat löytyvät merikoulun kalenterista kohdasta tutkintopäivät. Katso niiden ohjeet erikseen kalenterista. Jos sinulla on aiemmin suoritettuja veneilytutkintoja, niin ota niiden todistusten kopiot ja mielellään myös lokikirja kurssille mukaan.

Kurssilla käsitellään mm. seuraavia aiheita (tarkempi ohjelma vahvistetaan myöhemmin):

• päällikön vastuu
  • veneily ulkomailla
  • turvallisuus
  • sää
  • vuoroveden korkeus
  • vuorovesivirrat
  • sijainnin määrittely
  • reittisuunnittelu
  • veneen huolto ja kunnossapito
  • kansainvälinen huviveneenkuljettajankirja

Kurssille otetaan 25 ensiksi ilmoittautunutta. Ilmoittaudu Espoon Merikoulun sivuilla tämän linkin kautta: www.espoonmerikoulu.fi. Vahvistamme osallistumisesi ja annamme maksuohjeet sähköpostilla. Muista mainita oma seurasi. Kurssin opetustilaisuudet ovat avoimia kaikille Espoon merikoulun jäsenjärjestöjen jäsenille ja kaikki ovat tervetulleita kuuntelemaan niitä myös yksittäisinä esitelminä. Kurssille ilmoittautuneilla on kuitenkin etusija, jos tila tulisi liian täyteen. Kurssiin liittyviin kysymyksiin vastaa kouluttaja Jari Sirkiä, hänet tavoitat sähköpostilla: vikisi@hotmail.com.

Kurssin hinta on 90 euroa sisältäen teoriakurssin, kurssikirjat ja tarjoilut.

Kurssin hyväksytty suorittaminen ja todistuksen saaminen siitä, edellyttää kuitenkin, että osallistuja on osallistunut vähintään viiteen kuudesta luentoillasta.